fredag 14. mai 2010

Homo turisticus

Jeg prøver for øyeblikket å være turist i Stockholm, det er gøy, men det viser seg at mine turistskills er heller dårlige. Jeg har endt opp på slottet tre ganger uten at det på noe tidpunkt var planen. I tillegg har jeg ikke turistsko på. De garvede turistene (ihvertfall i Stockholm) vet åpenbart at de skal gå mye, og er derfor utstyrt med behagelige sko som gir støtte til rygg og vattnått (ihvertfall ser det ut som det er den typen sko og hvorfor skulle man gå med sko som ser helsemessig forsvarlig ut, men ikke er det?).Mine sko har så langt gitt meg tre gnagsår, i tillegg til at hælene har fått så stygg medfart at det neste ikke nytter å gå på de mer. Der får man for å handle sko på HM. Dessuten har jeg lagt igjen alle pennene mine i oslo, så kortene som er innhandlet for den ekte turistfeelingen utgår også intill videre. For å være ærlig har jeg brukt det meste av dagen på en kafe i Drottningatan hvor internettet er gratis ,og betjeningen ikke viser tegn til å kaste meg ut selv om jeg har sittet her mye lengre enn tekoppen min burde tilsi.

Her kommer en liste over ting jeg har lært om å være turist til odel og eie:

1. Man bør vite hva som er severdig om man skal være turist. Å ta tbanen på måfå er en heller dårlig plan.
2. Kle deg etter vær og førefohold. Om du tenker deg til en gammel del av en by foreksempel, kan jeg love deg at asfalten på et eller annet tidspunkt tar slutt, og brosteinen begynner.
3. Ha alltid med en penn. Det er forsåvidt et godt allroundtips. Du vet aldri når du trenger en penn.


6 kommentarer:

Ranveig sa...

LIKE!!

Anonym sa...

Haha! Jeg ler så jeg rister!

Sivert sa...

Turist i stockholm.. jeg vil også prøve. Har bare vært der i andre ærender, og det gav ikke et positivt bilde.

Rannveig sa...

Torgunn; Åh dt er alltid så gøy når du ler så du rister! Lag video og spre glede!

Sivert; Men det er jo masse kollektivtransport her, tunnelbane, tog, buss, trikk, skulle tro det var Sivertordado.. Nuvel, husk å ta med penn så er resten grei skuring.

Anonym sa...

Jeg vil også til Stockholm som turist! Kanskje vi skal dra sammen til hösten? Det synes jeg er en flott plan! Tromsö er ganske lenge siden nå folkens ;)

Anonym sa...

Mjoda, jeg er ganske artig når jeg ler. Går fort over til noe som for de som ikke kjenner meg ville bli gjenkjent som krampegråt kan jeg si.

Artig å se at Ranveig er tatt av facebook-syndromet, hehe. Jeg også like!